Från Podiet nr 4 2014-2015 Wim Wenders filmsamarbete med Göteborgs Symfoniker

Intervju med Win Wnders om samarbetet med Göteborgs Symfoniker.

I början av februari 2015 hade Göteborg besök av regissören Wim Wenders och tonsättaren Alexandre Desplat som på två dagar skulle spela in musiken till den nya filmen Every Thing Will Be Fine med Göteborgs Symfoniker. Vi fick en kort pratstund med regissören känd för filmer som Paris, Texas och Himmel över Berlin.

Jag förstår att du kände till Göteborgs Symfoniker tack vare två bröder från Schweiz?
– Jag hade hört om Göteborgs Symfoniker från flera människor, bland dem de schweiziska bröderna Alberto och Mario Venzago. Orkestern har ett mycket gott rykte. När jag och Alexandre sökte efter en orkester som kunde spela in filmmusiken som är skriven nästan enbart för stråkar så kom Göteborgs Symfoniker på tal ganska omgående, och Alexandre var mycket nöjd med det förslaget.

Vad är ditt intryck av Göteborgs Konserthus?
– Jag tycker Konserthuset är häpnadsväckande. Det är första gången jag är här och jag trodde det var byggt långt senare. Att det invigdes redan på 1930-talet var en överraskning för mig – det ser inte ut att vara nästan 100 år gammalt. Det känns nästan samtida, och så vitt jag kan bedöma så klingar det storartat. Byggnaden har något klassicistiskt över sig med en modern anstrykning till och med nu, 80 år senare. Det är mycket vackert.

I vilket skede kommer musiken in när du påbörjar ett nytt filmprojekt?
– Från början. Ibland finns den redan på plats, tillexempel i dokumentärfilmen Buona Vista Social Club, eller så använder man redan befintlig musik. Men här, när vi arbetade med manuset, visste jag att det behövdes orkestermusik och tidigt i projektet visste jag att det huvudsakligen skulle vara stråkar. Arbetet startade på allvar när vi hade en första klippning. Jag och Alexandre tittade på den och började diskutera musikens funktion och utformning.

wim-dirigerar-hemsidan

Är det första gången du arbetar med Alexandre Desplat?
– Ja. Vi har aldrig samarbetat tidigare men jag kände förstås till hans arbete som jag beundrar mycket. Han är en fantastisk tonsättare och han gör verkligen rättvisa åt filmerna han skrivit musik till. Hans musik kan variera mycket från en film till en annan. I de två senaste filmerna – som är Oscarsnominerade – har han visat en otrolig spännvidd i sitt arbete. Och för mig skapade han en unik, otroligt vacker stråkmusik.

Var spelades filmen in?
– Vi spelade in filmen helt och hållet i Kanada, i Quebec, i Montreal och dess omgivningar där det är riktigt, riktigt kallt. Vi spelade in under vintern och på hösten och sommaren. På vintern var det ner till 40 minusgrader, iskallt. På sommaren var det väldigt varmt. Filmens handling följer årstiderna.

Påverkade naturen och miljöerna musikens utformning?
– Filmen utspelar sig i landskap av många olika slag… men det var filmens berättelse som ledde till ett klassiskt soundtrack. Det är en berättelse som styr musikens känslolägen. Det faktum att filmen spelades in i 3D var också något av ett äventyr. Det är ingen actionfilm utan en nära familjeskildring och till denna berättelse ville vi ha klassisk musik.

När har filmen premiär?
– Om en vecka. Filmen har premiär om exakt åtta dagar.

Det måste vara något slags rekord när det gäller ett soundtrack?
– Det är ganska kusligt, ja. Jag fick tidigare en musikinspelning av Alexandre – i grund och botten exakt samma musik men gjord i datorn – som jag har kunnat arbeta med, men visst, det är lite skrämmande att spela in musiken en vecka
före premiären. Ha-ha…

Var äger den rum?
– På Berlins filmfestival, den 10 februari, och i dag är det den andra februari så vi har en vecka på oss.

Kan det bli fler samarbeten med Göteborgs Symfoniker?
– Nu när jag hört och har lärt känna orkestern, definitivt.

*Mario Venzago var Göteborgs Symfonikers chefdirigent 2004-2007 och hans bor Alberto är en respekterad fotograf som gjort dokumentär- och krigsreportage i hela världen och samarbetat med Wim Wenders som filmfotograf. Alberto Venzago har också gjort en dokumentärfilm med titeln Min broder dirigenten, delvis inspelad i Göteborg.

Text Stefan Nävermyr
Foto Donata Wenders

premiär-hemsidan

Bild från premiären av filmen på Berlins Filmfestival den 10 februari 2015. Wim Wenders var helnöjd och skickade varma hälsningar till Göteborg.