Från Podiet nr 1 2018-2019 Artist in Residence 2018-2019: Janine Jansen

Nu kommer den hyllade holländska violinisten Janine Jansen till Göteborg som Artist in Residence hos Göteborgs Symfoniker säsongen 2018-2019.

Hon har haft en egen konsertserie i Carnegie Hall, spelat med London Symphony och Wiens filharmoniker, samarbetat med dirigenterna Valery Gergiev och Sir Simon Rattle och gjort en rad inspelningar som rusat upp på topplistorna. Nu kommer den hyllade holländska violinisten Janine Jansen till Göteborg som Artist in Residence 2018-2019.

Man kan lugnt säga att Janine Jansen kommer från en musikalisk familj. Pappan var organist i Utrechts domkyrka och lärare i stadens konservatorium, mamman är sopran och de båda bröderna musiker – organist respektive cellist. För Janine Jansen blev violinen hennes instrument.

– Jag skulle aldrig kunna spela något annat instrument än violinen. Ibland tänker jag att det vore underbart att sjunga men så inser jag att violinen är min röst och det är jag väldigt nöjd med, berättade hon nyligen i en intervju.

Och det är inte vilken violin som helst hon håller under hakan utan en Stradivarius, Rivaz – Baron Gutman från 1707, som den norska stiftelsen Dextra Musica låter henne disponera.
– Jag började spela på Rivaz-violinen för två år sedan och jag är fullkomligt förälskad i den. Huruvida en violin passar en är väldigt personligt. Nyligen provspelade jag några violiner hos en handlare i London. Det var verkligen högklassiga instrument men det betyder inte att de fungerar för mig. En violin måste matcha min tanke om ton och klangfärg. Jag vill ha ett flexibelt instrument som låter mig måla i klanger. Jag har insett att närhelst jag spelat något annat instrument återvänder jag omedelbart till min egen violin. Det här är jag.

Janine Jansens internationella genombrott kom 2002 då hon som 22-åring debuterade med Philharmonia Orchestra i London under ledning av Vladimir Ashkenazy. Kritikerna var saliga och branschen fick omedelbart upp ögonen för den begåvade violinisten. Ett skivkontrakt med Decca följde och hennes inspelning av Vivaldis De fyra årstiderna blev en storsäljare.

Sedan följde framträdanden i världens ledande konserthus med de främsta orkestrarna och dirigenterna och en lång rad framgångsrika inspelningar. Kring 2010-talet kunde hon ge upp till 120 konserter om året, vilket fick sina följder. När kroppen inte längre orkade med det höga tempot tog hon en time-out.
– Jag framträdde inte på fyra månader och rörde inte violinen på två månader.

Hennes situation under den intensiva perioden skildras i dokumentärfilmen Janine från 2010 där man får en inblick i resandet, de utsålda konserterna och de fina middagarna – och alla människor som ville ha en del av henne. Filmen kan ses på YouTube. Efter speluppehållet blev hon mer sparsam med att ge konserter och kom så småningom tillbaka i fin form.

Hon har sina baser där hon andas ut mellan varven: Utrecht och Stockholm. Hon är sedan 2012 gift med den svenske dirigenten Daniel Blendulf.
– Under en intensiv turné kan jag verkligen se fram emot att få sova i min egen säng, att slippa bo i resväska och att få träffa familj och vänner. Att leva ett normalt liv.
För att detta ska fungera har hon sin egen metod:
– Jag gör min planering så att den fungerar bäst för mig och Daniel, ”rödmarkerade veckor” då vi är tillsammans. Dessa får ingen röra.
Men det finns något enstaka undantag.
– Som dirigent är Daniel i en annan fas i sin karriär än jag är som violinist. När ett bra tillfälle yppar sig är det viktigt att han griper det, medan jag numera känner att det är ok att tacka nej till förfrågningar. Jag vet att jag behöver tid att andas ut mellan turnéerna.

De har också funnit en fristad i Schweiz.
– De senaste åren har vi hyrt ett hus som känns som vårt eget. Jag älskar att vistas där i de schweiziska alpernas friska luft. Under sommaren vandrar vi i bergen och på vintern åker Daniel skidor. Jag har ärligt talat inte så stora behov. Att cykla genom de holländska skogarna eller åka båt runt Stockholm gör mig glad.

Janine Jansen och Daniel Blendulf arbetar också tillsammans då och då.
– Vi kommer att framträda både i Göteborg och Zürich i vinter. Det blir violinkonserten komponerad av Daniels gode vän, den framlidne Anders Eliasson. Det kommer att bli något alldeles extra, att återigen få dela podium som vi gjorde förra säsongen i Singapore, Sydney och Stockholm.

Vid hennes första konsert som Artist in Residence kommer hon att spela Szymanowskis Violinkonsert nr 1 och i mars spelar hon kammarmusik av Brahms, Clara Schumann och Prokofjev. Och till det då Anders Eliassons violinkonsert. Dessa program säger något om hennes musikaliska bredd och nyfikenhet som kommer att få utrymme under hennes tid som Artist in Residence. Musik i alla dess uttryck och former utgör kärnan i hela hennes liv och verksamhet.
– Musiken är både för hjärtat och själen. Den är både vacker och kraftfull och kan förena människor i en sal med energi och koncentration.

Musiken är hennes sätt att kommunicera och podiet hennes naturliga miljö.
– På scenen är jag säker och kan helt och fullt ge mig hän åt musiken. Om man inte är sann mot sig själv, vad är det då för mening med att spela?
Det är just där, i konsertsalen, allting händer. Janine Jansen kan se tillbaka på många storartade upplevelser i några av sina favoritsalar: Carnegie Hall i New York, Musikverein i Wien och Concertgebouw i Amsterdam. Karaktärsfulla konserthus med anor, tradition och lysande akustik. Kanske kommer Göteborgs Konserthus att räknas till dem när hon låtit sin Rivaz – Baron Gutman ljuda mot de ljusa lönnpanelerna i Nils Einar Erikssons akustiska skapelse. Tillfället kommer snart. Vi hälsar alla henne välkommen!

Text: Stefan Nävermyr